23948sdkhjf

Maritim forskningsplatform modtager millioner

Ny millioner skal forene kloge hovedet og maritime grønne maritime ideer 

31 millioner kroner.

Det er den kontante håndsrækning som den maritime udviklingsplatform ShippingLab har fået af Innovationsfonden til at køre et nyt treårigt projekt med et grønt omdrejningspunkt.

ShippingLab er sat i verden for at samle rederier, teknologivirksomheder, universiteter, GTS-institutter, organisationer og offentlige styrelser i meningsfulde innovationssamarbejder. 

Styregruppen bag ShippingLab

Styregruppen bag ShippingLab består af:

  • MAN Energy Solutions
  • DFDS
  • TORM
  • A.P. Møller-Mærsk
  • Hempel
  • DTU
  • FORCE Technology
  • Danske Maritime
  • Danske Rederier
  • Søfartsstyrelsen
  • Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Kilde: ShippingLab

Det nye projekt hedder SLGREEN og skal accelerere den grønne omstilling af den maritime sektor og positionere Det Blå Danmark som global frontløber inden for decarbonisering.

- ShippingLab bygger på mange års godt og frugtbart samarbejde på tværs af Det Blå Danmark. Jeg er enormt glad for, at vi med SLGREEN får mulighed for at bygge videre på denne succes med nye, banebrydende initiativer. De mange partnere i projektet er kendetegnet ved høje ambitioner, stort engagement og kompetencer i verdensklasse. Så jeg ved, at SLGREEN kommer til at gøre en reel forskel for den maritime industri, udtaler Morten Vejlgaard-Laursen, formand for ShippingLab.

De mange partnere i projektet er kendetegnet ved høje ambitioner, stort engagement og kompetencer i verdensklasse Morten Vejlgaard-Laursen, direktør, ShippingLab

Realistiske bølger

En af de virksomheder, der kan få glæde af de nye fondsmillioner er Aerotek.

Virksomheden har udarbejdet en arbejdspakke, der sigter mod at optimere fremtidens skibsdesign til realistiske bølgeforhold. Ved at udfordre den eksisterende praksis, der hovedsageligt er fokuseret på sejlads i stille vand, sigter projektet mod at løse en af de største udfordringer inden for skibsdesign: ineffektivitet og sikkerhed. 

Gennem udvikling af avancerede værktøjer og procedurer, der understøtter optimering af skibsdesign i bølgeforhold, forventes det, at næste generations skibe vil kunne operere mere effektivt og sikkert. Dette vil ikke kun gavne miljøet ved at reducere brændstofforbruget, men det vil også have en positiv indvirkning på økonomien ved at gøre skibsdrift mere omkostningseffektiv.

20 virksomheder er med

I alt 20 virksomheder fra den blå branche er med i projektet, og det betyder, at der komme konkrete forretningsmuligheder ud af projektet og måske vække interesse fra studerende. 

Og det vækker glæde hos brancheorganisationerne. 

- Danske maritime virksomheder og dansk maritim teknologi er kendt og anerkendt verden over for innovative kvalitetsløsninger. Det er en position, vi ikke alene skal bevare, men også bygge videre på. Vi skal ikke bare følge udviklingen i den globale grønne omstilling af skibsfarten, vi skal drive den. Det skal SLGREEN bidrage til. Samtidig vil projektet spille en vigtig rolle i forhold til jobskabelse og tiltrækning af nye talenter til vores spændende industri, supplerer Jenny N. Braat, CEO i Danske Maritime.

Også hos Danske Rederier er begejstringen stor:

- De danske rederier har for længst sat kursen mod klimaneutralitet, og vores rederier og udstyrsproducenter viser vejen for den globale skibsfart. Men vi kan ikke hvile på laurbærrene, så derfor er jeg glad for, at ShippingLab nu kan søsætte SLGREEN, som skal være med til at udvikle fremtidens grønne og sikre løsninger i skibsfarten. Det bliver spændende at følge, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.083